Вправи та ігри для попередження (подолання) дисграфії
Причиною виникнення дисграфії можуть стати соціально-психологічні фактори, один з яких – брак спілкування. Тому, залучаючи відповідні ігрові форми, можна ефективно та невимушено розвивати мовлення та усунути психологічні причини дисграфії.
Вправа «Коректурна правка»
Це дуже просте завдання: дитина щодня по 5–6 хвилин викреслює у запропонованому фрагменті тексту певні букви. Спочатку обирається одна буква, згодом – дві і більше. Бажано використовувати великий шрифт.
Для ефективності вправи перехід на наступний рівень складності має відбуватися не раніше ніж через 5–6 днів.
Вправа «Опиши картинку»
Дитина описує зображення кількома реченнями, кожне наступне має бути довшим на одне слово, повторюючи попередню фразу.
Діти грають Діти грають на вулиці Діти грають на вулиці з м’ячем Діти грають на вулиці з м’ячем у футбол
Вправа «Пишемо вголос»
Дитина промовляє вголос кожне слово, яке пише. Важливо, щоб кожна буква звучала чітко й голосно. Це допомагає завершувати слова повністю, що є складністю для дітей з дисграфією.
Вправа «Пропущені літери»
Виконується на основі тексту, де пропущені букви. Завдання – заповнити їх правильно.
Текст для вправи:
Яка красива наша місцевість. Біля школи росте великий парк. Тут багато дубів, кленів, тополь. Є також веселі берізки, зелені туї і ялинки. Щороку восени і навесні діти нашої школи прибирають парк. Біля пам’ятника «Невідомому солдату» великий квітник. Влітку там ростуть троянди, айстри, тюльпани, півонії. Швидко перелітають з квітки на квітку бджоли. Вони п’ють солодкий сік.
Варіант із пропущеними літерами:
Яка крас_ва наша міс_евість. Біля шк_ли росте велики_ парк. Тут ба_ато дубів, кле_ів, т_поль. Є також ве_елі берізки, зел_ні туї і ялинки. Щороку восени і нав_сні діти нашої школи прибирають парк. Біля пам’ят_ика «Невід_мому солдату» ве_икий квітник. Влітку т_м ростуть троянди, а_стри, тю_ьпани, пів_нії. Швидко пе_елітають з квітки на квітку б_жоли. Вони п’ють соло_кий сік.
Гра «Допитливий»
Назвіть звук, з якого мають починатись відповіді. Поставте питання й киньте м’яча дитині. Вона має відповісти, починаючи кожне слово з узгодженої літери.

Гра «Будь уважним»
Ви кидаєте м’яча і називаєте слово. Дитина має визначити кількість звуків у ньому. Починайте з простих слів (до 4 звуків), поступово ускладнюючи.
Гра «Я знаю п’ять слів»
Дитина називає по черзі 5 слів на певну літеру і підбиває м’яч руками під час кожного слова. Це тренує мовлення, координацію та увагу.

Дисграфія – не вирок! Систематична корекційна робота допомагає повністю подолати проблему. Головне – вчасне виявлення та підтримка дитини!
Дякую, успіхів!