Навчання дітей з особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта

Кожна людина, незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не різниться від якості освіти здорових людей.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), лише 20 % народжених дітей умовно вважається здоровими, інші – або страждають порушеннями психофізичного розвитку, або знаходяться в стані між здоров’ям і хворобою.

Визнання прав такої дитини, її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному етапі розвитку освіти. Тому важливого значення набуває інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування дітей із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками.

Інклюзія (від Inclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Це політика й процес, що дає можливість всім дітям брати участь у всіх програмах.

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання.

Одним із головних завдань інклюзії є відгук на широкий спектр освітніх потреб в шкільному середовищі та поза його межами.

В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей і створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.

Основний принцип інклюзивної освіти:

  • Всі діти мають навчатися разом, коли це можливо, не зважаючи на відмінності.
  • Навчальні заклади мають адаптуватися до різноманітних потреб учнів.
  • Освіта має бути якісною для всіх завдяки адаптації програм, методик і ресурсів.
  • Діти з особливими потребами мають отримувати необхідну допомогу для успішного навчання.

Інклюзивний підхід – створення рівних умов для всіх учасників освітнього процесу.

Переваги для дітей з особливими потребами:

  • Розвиток завдяки спілкуванню з ровесниками.
  • Роль однолітків як моделей поведінки.
  • Функціональне засвоєння нових навичок.
  • Орієнтація на сильні сторони дитини.
  • Можливість дружби та участі в суспільстві.

Переваги для інших дітей:

  • Природне сприйняття людських відмінностей.
  • Навички дружби та взаємодії з різними людьми.
  • Розвиток співробітництва й креативності.

Переваги для педагогів та фахівців:

  • Краще розуміння індивідуальних особливостей учнів.
  • Володіння сучасними методиками.
  • Цілісне сприйняття дитини та емпатія.

Закони України

Документ Номер / дата
Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09.2017
Закон України «Про повну загальну середню освіту» № 463-IX від 16.01.2020
Закон України «Про внесення змін… щодо доступу осіб з ООП до освітніх послуг» № 2541-VIII від 06.09.2018

Постанови Кабінету Міністрів України

Документ Номер / дата
Порядок організації інклюзивного навчання у ЗЗСО № 957 від 15.09.2021
Порядок організації інклюзивного навчання у фаховій передвищій освіті № 1321 від 15.09.2021

Документи МОН

Документ Номер / дата
Лист МОН щодо 2024/2025 н.р. № 6/679-24 від 03.09.2024
Наказ МОН про команду психолого-педагогічного супроводу № 609 від 08.06.2018

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти

list-mon-26082025-117666-25-rekomendaciyi.pdf

Налаштування доступності
Налаштування контрасту
Розмір шрифту
Інтервал між літерами
Міжстрочний інтервал
Зображення
Шрифт
Скинути налаштування